באיזה שלב אתם נמצאים?

טיפול התנהגותי והדרכת הורים

1 בפברואר 2015

טיפול התנהגותי והדרכת הורים

הפרעת קשב (אצל ילדים –  וגם אצל מבוגרים) מתבטאת, בין השאר, בקושי להביא לידי ביטוי כישורים ביצועיים כמו תכנון, קביעת עדיפויות, שמירה על קשב, ניהול זמן, ארגון, התמדה מכוונת מטרה, גמישות, ריסון תגובות ועוד. מטרת הטיפול ההתנהגותי (כשהוא חובר לטיפול תרופתי ולטיפול רגשי שמתבצעים במקביל), היא לשפר את היכולת לביצוע המטלות והתפקודים היומיומיים המצריכים כישורים כאלה. הטיפול מתבצע על ידי מטפלים התנהגותיים (התנהגותנים) שהתמחו בתחום הפרעות הקשב. כמו תמיד, כשמדובר בטיפול בילדים, הטיפול בקליניקה חייב להיתמך על ידי הבית והמשפחה. ההורים הם חלק בלתי נפרד מהמהלך הטיפולי – הם מיישמים אותו, מנווטים אותו ומנהלים אותו. המטפל מתווה דרך ומבקר; ההורים מבצעים.

הדרכת ההורים והטיפול ההתנהגותי יותאמו על ידי המטפל באופן ספציפי לילד שלכם, למוקדי הקושי שלו, למבנה האישיות שלו, ליחסים במשפחה ולמיקומו בין האחים; כלומר, המטפל יתפור לכם חליפה אישית שמתאימה לחוזקות ולחולשות המסוימות שלכם ושל ילדכם. במדריך זה נביא לכם קווים כלליים שעליהם מתבסס הטיפול ההתנהגותי. אתם, כאמור, תחוו וורסיה מסוימת של הקווים הכלליים האלה – הוורסיה שמתאימה לכם ורק לכם.


לטיפול התנהגותי יש שני מוקדים עיקריים :

  1. עיצוב מחודש של דפוסי חשיבה –

הפרעות קשב מקשה לרוב על יכולת הפרט לתפקד בתחומים והיבטים שונים. מצבים אלו עלולים להוביל לניסוחם של דפוסי חשיבה שליליים ("תמיד אני פחות טוב מאחרים", "הסיכוי שאצליח במשהו כל כך קטן, מה הטעם שאנסה?"), שמביאים לתחושות של ייאוש, דיכאון וחרדה אצל האדם הסובל. אלה עלולות לפגוע בתחושת הערך העצמי ובמוטיבציה להתגייס ולהתגבר על הקשיים. לכן מומלץ לשלב ערוץ רגשי בטיפול האינטגרטיבי, עם כי גם הטיפול ההתנהגותי נוגע בפן זה של ההפרעה, בכך שהוא מבקש לאתגר את המחשבות הללו, ובכך לחזק את הפרט בהתמודדות עם ההפרעה.

כחלק מכך, במסגרת הטיפול ההתנהגותי בהפרעות הקשב, מלמדים את האדם אודות אופי ההפרעה שלו. המטופל לומד להבין כי הקשיים שלו לא קשורים לאינטליגנציה או לכישרון, אלא לתהליכים ספציפיים, אשר לרוב ניתן לפצות עליהם או לעקוף אותם. בהמשך לכך, טיפול התנהגותי בהפרעות קשב מלמד את המטופל לסגל דפוסי חשיבה יותר גמישים וחיוביים כלפיי הכוחות והיכולות שלו, למרות הקשיים.

  1. הקניית מיומנויות להתמודדות –

ילדים עם הפרעת קשב מתקשים להתארגן סביב משימות. כחלק מכך הם עשויים לדחות ביצוע משימות לרגע האחרון, להקטין בחשיבותם של אתגרים או לקבל החלטות פזיזות. טיפול התנהגותי בהפרעה, מבקש ללמד את המטופל לשכלל ולהעשיר את תהליך החשיבה, באופן שישפר את מידת שיקול הדעת שהוא מפעיל ואת איכות הביצוע בשטח.

הטיפול מתרכז בלימוד מגוון מיומנויות. למשל, מיומנויות לפתרון בעיות או ניהול זמנים, אשר לרוב משלבות עזרים חיצוניים (כמו ניהול רשימות מסודרות). ניתן גם להתאים את סביבת הלמידה לקשיי הקשב באמצעות הרחקת גירויים מפריעים (כגון טלוויזיה ומכשירים סלולריים), קביעת יעדים ולוחות זמנים מוגדרים, גיבוש תכנית של משוב חיובי, עידוד, תגמולים ועוד.

 

איך זה עובד?

בשלב הראשון, יבקש המטפל לנתר ולמפות את הקשיים התפקודיים בבית, כדי להבין את הסביבה שבה הילד המטופל חי ומתנהל.

אתם תתבקשו לכתוב מה קורה בבית בתקופה מסוימת – שבוע, נאמר – ולתאר את לוח הזמנים המשפחתי מבוקר עד ערב, אירועים, תגובות חריגות ועוד. שימו לב: שניכם תתבקשו לכתוב. גם אימא וגם אבא. אחרי שכתבתם, תתבקשו לבחון את התנהלותכם לאורך השבוע, לפרק אותו לחלקים ולנסות להבין מה קרה בו, איפה הנקודות שבהן אתם נופלים ומאבדים שליטה. הרעיון הוא ללמוד לאתר את המוקשים ולנטרל אותם לפני שהם מתפוצצים. אז איך עושים את זה?  בעזרת התמקדות בשני "מפתחות" עיקריים: יצירת שגרה קבועה ומסודרת, וניהול מערך משובים ותגמולים ("הבניית התנהגות").

לפני שנאמר כמה מילים על כל אחד מאלה, חשוב לנו להזכיר: עודדו את הילד שלכם. פרגנו להצלחות שלו (גם אם הן מתבטאות בהתחלה בתשומות ולא בתפוקות). הראו לו כל הזמן את כל מה שטוב בו. היו הבסיס הבטוח שלו, שממנו יוכל לצאת להתנסות בעולם. להכיל, לאהוב. לאהוב.

 

יצירת שגרה חדשה שמתבססת על רוטינות קבועות ומוסדרות

קודם כל, כמה דגשים:

  1. לא מדחיקים את הבעיה. שמים אותה על השולחן ומסתכלים לה בעיניים.
  2. לא בורחים לפתרונות קלים בסגנון "טוב, אז אל תתקלח".
  3. מוצאים טכניקות יעילות להקלה והרגעה עצמית שמתאימים לכם ולתא המשפחתי שלכם. למשל, אם את יודעת שטקס הרדמת הילדים בערב הוא ארוך ומורט עצבים – אל תזמיני אורחים במהלך השבוע.
  4. זוכרים: עייפות תמיד מקשה על שליטה בהתנהגות. גם של הילד וגם שלכם.
  5. זוכרים עוד משהו: הילד מחקה התנהגויות. וברגע שאתם מציגים לו מודלינג של התנהלות רגועה, מסודרת, קבועה – הוא יתחיל לחקות אותה.
  6. לפעמים אין מנוס, וכדי לאמץ התנהגות רגועה ומסודרת צריך לקבל עזרה מבחוץ. גם בתשלום. אתם יוצאים מהכלים כשאתם מנסים להכין עם הילד את שיעורי הבית שלו ? אז אולי כדאי שתשקלו את שכירת שירותיה של סטודנטית שתלווה ותעשה את זה במקומכם. עומס המטלות בבית מביא אתכם "אל הקצה"? – נסו להקצות תקציב מסוים להעסקת מנקה בתשלום.
  7. עיבדו עם המטפל ההתנהגותי של הילד על כל חלק מהיום בנפרד. רק אחרי שתפתרו חלק אחד, עיברו לניתוחו ופתרונו של הבא.

אחת הבעיות המרכזיות של ילדים עם הפרעת קשב, הוא חוסר הפנמה של חוקים, כללים ואיסורים שנמסרים להם בעל פה.  הדרך ללמידה היא רק באמצעות מודלינג ויצירת רוטינות קבועות: "למידה דרך הרגליים". הטיפול ההתנהגותי, כאמור, מתבסס על יצירת שגרות וסדר יום קבוע, שאין בו הפתעות ואין בו על מה להתווכח.