באיזה שלב אתם נמצאים?

לכולם יש הפרעת קשב?

17 בינואר 2015

מה, באמת לכולם יש הפרעת קשב?

שר החינוך לשעבר שי פירון, החל להוביל לפני שעזב את משרדו רפורמה חדשה בתחום אבחון הפרעות הקשב בקרב תלמידי בתי הספר. הסיבה להחלטה היתה האינפלציה של האבחונים בתחום, והעובדה שילדים רבים מאד במערכת החלו לקבל הקלות במבחנים. לדברי שי פירון, איש חינוך בעצמו, כמות האבחונים היתה לא ריאלית ביחס לאחוז האמיתי של שכיחות התסמונת באוכלוסייה, ולדבריו היה ברור שהמערכת מאבחנת בקלות רבה מידי ילדים כלוקים בתסמונת הזו. אז מהי הפרעת קשב?האם זוהי לקות אמיתית, או שמא אופנה שמשרתת בעיקר הורים שמעוניינים בהקלות לילדיהם התלמידים או למורים שמתקשים להתמודד עם הפרעות בכיתה?

" הפרעת קשב היא הפרעה גופנית נוירולוגית שעוברת בתורשה. מדובר בהפרעה השווה בערכה לכל הפרעה גופנית אחרת", אומרת איריס שני, מנכ"לית עמותת קווים ומחשבות. "להפרעה שלושה מאפיינים: קליניים, שמופיעים בDSM ; קשיים בוויסות כמו קושי בהירדמות ובהתעוררות, הפרעה בוויסות תחושות רעב ושובע, הרטבת לילה, הפרעה בוויסות אמוציונאלי ; וקושי בתפקודים ניהוליים כמו קושי להתמקד, חוסר יכולת להתאפק, קושי לזכור פרטים קטנים .

איך מזהים את הלקות?

"בילדים המאופיינים בחוסר קשב ניתן לזהות לפחות שישה מתשעת המאפיינים הבאים: הילד מתקשה להתמקד בפרטים ומבצע שגיאות של חוסר תשומת לב, הוא מתקשה להחזיק קשב לאורך זמן, מקשיב חלקית לדברים הנאמרים לו, אינו עוקב אחר הוראות במלואן, מתקשה בארגון משימות ופעולות, נמנע מביצוע מטלות הדורשות מאמץ מנטלי מתמשך, נוטה לאבד דברים, מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים ובאופן כללי שכחן בתפקודו היומיומי."

עד כמה ההפרעה הזו נפוצה?

7%-10% מכלל האוכלוסייה העולמית לוקים בהפרעת קשב, בדרגות חומרה שונות ובמופעים שונים: עם היפר אקטיביות, בלי היפראטיביות וכו'."

האם צודק שר החינוך בכך שיש הצפה באבחונים?

“כן, שר החינוך צודק כשהוא אומר שיש הצפה באבחונים של הפרעת קשב. בעקרון הפרעת קשב מאובחנת אך ורק בין 7-10 אחוז מכלל האוכלוסייה; לתחושה הרווחת "שלכולם יש הפרעת קשב" אין ביסוס מדעי או סטטיסטי. היום מפנים לאבחון ילדים שיש להם רק חלק מהתסמינים אבל הם מהווים גורם מפריע בכתה. חשוב לדעת שלילדים כאלה, שלא באמת סובלים מהפרעת קשב, טיפול תרופתי לא יעזור כלל".